Aku, dia dan mereka.

Thursday, August 4, 2011

Mujahadah Selaut Perjuangan

Keheningan pagi menitiskan embun,
 seharusnya memberikan kebahagiaan buatku, 
menikmati nikmat Illahi, 
mensyukuri nyawa yang tidak putus, 
suatu kesempatan yang bisa merubah segalanya. 


Titisan embun yang gugur menyembah bumi disalah erti,
 ketulusan pagi yang damai menyemai hati kian diragui, 
mendakwa bayu yang berpuput lembut sekadar topeng kebahagian,
 kerana kotak hati yang caca marba, 
segalanya kupersalahkan. 

Dengusku sayup-sayup kedengaran memprotes liku hidup penuh ranjau,
 keluh kesah yang terbit menyalahkan suratan takdir,
 torehan di hati,
 walau sekelumit cuma,
 kukira tiada yang peduli.

 Aku menyalahkan segalanya,
 sehingga alpa salah diri ku, 
atas kedaifan yang naif ini.


 Mengharapkan layang-layang terbang membelah awan,
 harapan ku bersisa separuh jalan, 
aku terlebih dahulu berpaling mengucup bumi,
 kononnya akur berpijak di bumi yang nyata,
 tanpa kesedaran agar bangkit dari tumbangnya jiwa.

 Tumbangnya jiwa, putusnya harapan,
 terhakisnya iman, cinta yang memudar,
 melesapkan kesetiaan. 
Barangkali aku terleka ;
 seketika cuma,
 aku masih punya Allah ; Tuhan yang Esa, 
Allah Maha-Tahu jauh di ceruk hatiku,
 Allah menyayangiku dan aku punya impian mendamba cinta Agung-Nya.
 Barangkali aku terlupa, 
 ujian Allah buat hamba-Nya yang hebat,

 Sesungguhnya,
 ujian merupakan bukti kasih Allah.

 Barangkali,
 aku ternoda dengan pelayaran emosi,
 yang cuba lari dari realiti, 
hikmah di sebalik segala yang terjadi. 
Allah suluhi aku dengan nur hidayah Mu, 
agar yang tumbang, tegap berdiri..
 dengan harapan yang putus, bersambung kembali, 
agar iman yang pergi, menghadirkan diri... 

Semoga cinta yang pudar, 
ligat mencorak hari,
 Memekarkan kesetiaan yang meresap dalam segenap sanubari.
 Bersama langkah yang pasti ,
 mencapai misi, berjuang hidup demi Islami,


 Dalam mempertahankan kesetiaan dan cinta kepada yang selayaknya,
 Mendamba cinta agung Mu, 
Ya Allah, Ya Rabbi
 Ampuhlah jiwa, biar teguh iman ku ini. 

No comments:

Post a Comment