Aku, dia dan mereka.

Saturday, March 9, 2013

Volunteer Zoo Negara

Bismillahirrahmanirrahm...
Assalamuaalaikum wbt..
Salam seharum kasturi, sejernih embun, dan sesegar buah yang meranum..
Allahumma sholli a'la saidina Muhammad wa a'la alihi saidina Muhammad..
selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda Rasulullah s.a.w..m.. Moga-moga kita antara ummat yang terpilih yang mendapatkan syafaat baginda di Hari Pembalasan kelak,ameen..

Andai adanya bumi, pasti adanya langit, adanya laut pasti adanya pantai..
adanya pesakit wujudnya hospital, adanya penjenayah maka tertubuhnya balai polis..
Justeru wujudnya haiwan yang bermacam-macam rupa, bentuk dan spesies wujud jugalah zoo..
Gembiranya kali ini nak ana kongsikan, pengalaman yang sangat menarik menjadi volunteer di Zoo Negara..


Program Khidmat Bakti yang disertai lebih kurang 70 orang peserta ini dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Kelantan (PMKUM) . Hanya dengan RM 10, bayaran untuk makanan dan pengankutan ana berjaya sampai disana. Lebih kurang 8.30 pagi kami bertolak dari UM ke Zoo Negara.. Kurang sejam perjalanan kami tiba.. Zoooo, I'm coming!!

i'm here..

 Daripada 70 orang tu, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan.. Setiap kumpulan dihantar ke zon-zon tertentu yang akan di guide oleh zookeeper masing-masing.. Alhamdulillah, bertuah rasanya ana dan 2 sahabat yang lain, Kak Cik dan Mira ditempatkan di zon karnivor. Yang sedia kita maklum, binatang karnivor ni adalah haiwan-haiwan yang hanya memakan daging, means bukan tumbuhan lah kan? Bersama kami 2 orang pak cik zoo keeper yang sangat baik dan ramah , Pak Cik Jamal dan Pak Cik Rahim.. Sepanjang hari itu, macam-macam yang dikongsikan tentang binatang,tentang zoo malah tentang isu semasa Lahad Datu dan PRU-13 pun ada skali. Kata pak cik Jamal, Zoo Negara  yang keluasan lebih kurang 64 hektar ni ditubuhkan pada tahun 1961 dan dirasmikan pada tahun 1963..Agak lama kan? dan memang sangat luas.. Katanya p.cik Jamal lagi, kalau nak betul-betul melihat seluruh kawasan zoo ni, masa sejam tak kan cukup. Kata Pak Cik Rahim plk, ana orang kedua yang berpakaian macam ni menjadi volunteer di sini.. Yaa, kita buktikan, berpurdah bukan penghalang untuk muslimah melakukan aktiviti kemasyarakatan (err.. kehaiwanan kot) sebegini..
.
dihadapan kandang cheetah

 Makanya the first place ana dibawa,cuba teka dimana?? ..jeng3..

helo cute! i'm syu =) nice to meet u

Nampak tak?binatang apa tu? yeahh..that cheetah.. comel kan?hee.. Kerja pertama kami pada pagi tu, bersihkan kandang si comel ni.. Kami dikehendaki mencakar daun-daun kering yang gugur di sekitar kandang harimau bintang ni.. Hee, jangan panik, cheetak pada waktu ni dikurung di dalam sangkarnya.. Sedang membersihkan kandang tu memeng nyata dengar lah haiwan-haiwan ni mengaum..terasa dekat ja, terasa macam kat dalam hutan apa pun ada.. nice experience! Ada kat situ time tu si cheetah kat atas tu sekor, yang hitam sekor dan yang koko saja bersama anaknya, baru lahir beberapa bulan..sangat comel.. Semuanya ada nama masing-masing..

Nama-nama si belang..siap dgn tarikh lahir..dan tarikh mati klau yg dah mati..
Tarikh suntikan vaksin pn ada skali..hee
.

cheetah ade kat sebelah tu ja..

Selesai disitu, kami dibawa ke kandang rusa plk (err,rusa herbivor kan? entah kenapa,katanya zon karnivor..tdk bertanya plk) tak mengapalah.. Sama jgk kat sini kami membantu memebrsihkan kawasan sekitar kandang rusa ni, membersihkan sisa-sisa daun kering dan rerantingyang menjadi makanan sang rusa semalam. Agak luas kandang rusa ni, ia terbahagi kepada dua site, side depan didiami rusa-rusa liar saide yang belakang didiami rusa-rusa jinak. Liar sang rusa ni bukanlah bermaksud mereka membaham orang, tetapi mereka takut untuk datang dekat dengan manusia.. Sempat ambil gambar dari kejauhan ja degan rusa liar ni.. Faktanya, rusa liar lagi comel dari rusa jinak,sebab rusa liar ada bintik2 putih, rusa jinak ada satu tone colour ja..hee..

rusa2 liar..pi dakat sket dah lari..

Selesainya membersihkan kawasan kandang rusa, kami kembali ke tempat rehat zon karnivor. Dalam perjalanan balik ke bilik rehat zon, kami dibawa Pak Cik Jamal melalui jalan shortcut.. Jalan yang melalui hutan dan kandang tapir.. Makanya sempat juga kami bermesra dengan si tapir 2 ekor ni dengan dekat.

tapiraini( 2 ekor tapir) yg cute

Rupanya, rumah rehat tu dekat dgn kandang harimau belang, patutlah bunyi semcam ja.. Alkisahnya si belang tu ada dekat,haihh.. Pak Cik Jamal membawa kami ke kandang harimau kerana katanya kita perlu menolong anak-anak harimau yang akan disuntik hari ini.. Sampai disana kami menolong membersihkan kandang harimau tu dulu, menyental , menyabun dan membilas kandang yang baunya agak 'best'..huu..

(time ni nk luruh jantung, kuat bebenor sang belang mengaum).

Kemudiannya datanglah 2 orang doktor wanita (terasa sangat kagum dgn 2 org akak doktor ni, sangat2 berani berkerja dgn si belanng) ..Kami bertuah pada hari tu kerana dapat menyaksikan anak-anak harimau belang seramai 4 ekor mendapat suntikan vaksin oleh doktor. Anak harimau ni dimasukkan ke dalam satu sangkar secara berdua. Masuk ja harimau tu kedalam, sangkar dirapatkan sehingga anak2 harimau tu tak dapat bergerak.. Jadi daptlah akak doktor tu suntik si belang di bahagian badannya.. Hmm, mudah ja, ingtkn susah sgt.. Yg susah sedikit masa nak panggil harimau2 tu masuk kandang, degil betul..bab bunyi tak usah cakap lah.. rasa dah macam kt perkampungan harimau..mengaum guna highest volume..huu

Kemudian kami kembali ke kandang cheetah untuk membersihkan kawasan dalam kandang tu plk..
Kami kena menyental,menyabun dan membilas tempat tidur cheetah. Selain tu kami dikehendaki memenuhkan air minuman san cheetah dan membasuh bekas makanannya.

Selesai di kandang cheetah, kami dibenarkan berehat lebih kurang 2 jam.. Dalam waktu rehat tu, kami isi waktu untuk melawat sekitar zoo negara.. Pelbagai haiwan yang bermacam spesis, jenis, warna dan rupa.. Ada buaya, zirafah, gajah , orang hutan ,beburung, arnab , penguin, kambing, lembu dan macam-macam lagi lah.. Sangat comel.. ana tercari-cari jgk binatang kesukaan ana,si frogie.. tak diketemui.. yang ada cuma ...
patungnya saja..hmm,xmengapelah..

Pukul 2 petang, kami dikehendaki kembali ke kandang cheetah..
Tugasan yang paling best, bilamana kami sekali lagi dibawa ke kandang rusa.. tapi bukan untuk mencuci, tapi memberi rusa-rusa itu makan. Pak Cik Rahim siap pesan bawak kamera, nanti boleh bergambar scene bagi rusa makan..hehe.. Rusa-rusa ni benarlah memakan tumbuh-tumbuhan, ada pisang,sayu2an seperti kobis dan kacang panjang..dan tidak ketinggalan ada juga dedak rusa.. Kami dikehendaki memikul daun- dan rumput2 masuk ke dalam kandang rusa yang jinak. Untuk rusa liar kami hanya meletakkan di tengah kandan dan mereka datang sendiri memakannya. Di kandang rusa jinak, kami berpeluang memberi rusa-rusa tu makan. best sgt, rusa2 tu makan makanan atas tangan kita. 

hi..selamat berkenalan..dodie..

real air tangan..

Selesai bagi rusa-rusa yang jinak dan comel tu makan, maka habislah tugas kami sebagai sukarelawan zoo negara pada hari tu. Sempat tangkap gambar pak cik -pak cik zookeeper yang tak jemu melayan karenah kami yang memeningkan, tak penat menjawab macam2 solan kami.. Pak cik zookeeper yang sangat osem dan baik. 

our carnivor zone tema members yg sgt osem..

Inilah team kami.. team zon karnivor yang best.. kehadiran adik chinese 2 org tu semakin menggamatkan suasana.. Chu Peng yang tak pernah berhenti bercakap, memang riuh perjalanan kesukarelawan kami. Kata Pak Cik Khairolnizam (sorang lagi zookeeper, merangkap cameraman kami) nasib baik korang ni ditempatkan di zon karnivor ni, kalau kena kat zon burung memang kena hamabt balik la sebab bising..hehehe
Trima kasih pak cik-pak cik zookeeper atas bantuan ,tunjuk ajar dan pengalaman best ni..
Alhamdulillah...

xdapat jumpe froggie, dapat beli keychainnya pn jadilah..

Terima kasih jg pada pihak PMKUM yang berjaya bawa kami ke sini..
Tahniah dan syabas!!

Volunteer muslimat
Volunteer muslimin

Alhamdulillah...

Maksud firman Allah:


Apakah mereka tidak melihat kepada unta bagaimana ianya diciptakan. Dan langit bagaimana ia ditinggikan. Dan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan. Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?(Surah al-Ghasyiah: 17-20)

Sungguh ciptaan Allah itu Maha Indah dan Hebat.. sangat rugi kita sebagai hamba tidak menggunakan sisa-sisa umur yang yang diberikan oleh Allah untuk mentadabburkan keindahan ini.. Sungguh ketelitian terhadap alam ini semakin mendekatkan sang hamba dengan Sang Rabb..
Allahu rabbi.. kutitipkan pengalaman berharga ini ke arah wasilah untuk semakin dekat dan selalu mengigatiMu..ya Allah..


















5 comments:

  1. Froggie awak adela...kt kawasan amfibia n reptilia... kodok pon ada..eww =P

    ReplyDelete
  2. syu.. nor jumpa ni, froggie syu http://s.myniceprofile.com/myspacepic/466/46606.gif

    ReplyDelete
  3. TAPIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. rm1/pc strip test upt pregnancy dan rm1.20 stript test opk kesuburan
    email; lovidoobidoo@gmail.com
    blogshop; http://tester-kesuburan-pregnancy-murah.blogspot.com/
    sms:puan nor 0122723104

    ReplyDelete
  5. assalaamu'alaikum. Mohon maaf, saya izin nyimak blognya ya...d tunggu silaturahminya di blog kami :

    http://jagadkawula.blogspot.com/

    ReplyDelete