Aku, dia dan mereka.

Wednesday, May 28, 2014

Jiwa Hampa Tanpa Cinta, Hati Hampa Tanpa Iman


Couple.
Berpasangan.

Dulu, 
Aku pun tak tahu.
Aku jahil di masa lalu.

Bercinta. 
Rasa sweet gila bersama-sama.
Suka duka sharing together.
No wonder la makin lalai makin leka.

Now, bila dah sedar,
Rasa bersalah. Apa dulu yang kita buat semua dosa.

Saya beri 3 situasi orang bercinta.
Last nanti compare dengan situasi bercinta dengan Allah.

Situasi pertama :
Orang bercinta, malam mesti call kan? Bila kita tertidur, esok pagi tengok ma shaa Allah banyakkkk gilaaaa missed call, sms daripada si dia. Kita jenuh gelabah nak jawab apa kat dia nanti. Jenuh duk pikir ayat. Kang kata tertidur sentap pulakkk kan? Dia dah lah buat super savers la ape la semata2 nak bercakap dengan kita. Hmm macam mana ye?

Situasi kedua :
Bila kita cinta someone, kita sanggup oiii peghabihh duit semata-mata untuk dia. Topup rm5, rm10, rm30 and rm100 pon sanggup. Semata-mata nak text/call/whatsapp/wechat si diaaa. Kering poket pon tak pe, demi membuktikan cintaku padamu. Hahahaa!

Situasi ketiga :
Bila kita ni memang sayang gileee le dekat die, haaa mesti duk angau kan? Pantang bebenor dengor oghang bercerita tentang die, mule le kite rasa semacam. Hati berbunge-bunge. Apatah lagi kalau org bercerita tentang keindahan dan kelebihan die depan2 kita. Fulamakk wey, boleh tak tidor malam teman. Ate duk ghenyihh soghang2. Hahaha ghenyih = senyum. Betul kan?

Now, cuba compare dengan situasi bercinta dengan Allah.

Situasi pertama :
Kita sanggup kan call malam2? Sampai bila kita tertidorrr pon, kita ghase takot bebenor nak ngaku pd si die. Tapi, PERNAH TAK KITA TERFIKIR? Apakah aku sanggup BANGUN MALAM, semata2 untuk ALLAH? Apakah aku sanggup bangun untuk BERTAHAJJUD mencari keredhaanNya. Pernah tak kita bangun malam semata2 untuk ALLAH selama ini? Pernah ke tidak? Simpan jawapan tu.

Situasi kedua :
Kita sanggup peghabih duit berpuluh/ratus semata2 nak berbual dengan si dia. Tapi, PERNAH TAK KITA TERFIKIR? Apakah aku sanggup BERSEDEKAH BERPULUH RINGGIT, BERATUS RINGGIT semata-mata untuk membantu saudara2 ku di JALAN ALLAH? Kita selalu derma rm1, rm2? Pernah tak sampai beratus? Pejam mata je, JANJI untuk AMAL KEBAIKAN? Pernah ke tidak? Simpan jawapan tu.

Situasi ketiga :
Duk angau. Dengor je nama die bergetor ghase hati. Apatah lagi bile dengor orang duk puji die depan2 kita kan? Tapi, PERNAH TAK KITA RASA/TERFIKIR? Bila ustaz/ustazah/sesiapa sahaja MENCERITAKAN KEBAIKAN ALLAH, KEINDAHAN ALLAH, pernah tak BERGETAR HATI KITA? Pernah tak kita tak tidur malam memikirkan KEKUASAAN ALLAH? Pernah tak bertambah RASA CINTA, KEIMANAN kita pada ALLAH bila mengetahui kekuasaanNya? Pernah ke tidak? Simpan jawapan tu.

Sahabat,
Aku dulu jahil sahabat.
Aku juga pernah lalui ketiga2 situasi di atas.
Dan sukar untuk aku lalui tiga situasi di bawah.

Aku juga pernah bercinta, sahabat.
Namun kini, aku berjuang untuk tidak mensia-siakan masa, hati dan harta di jalan yang haram.

Apa yang bakal aku katakan pada suami aku nanti, apa rasa cinta yang bersisa lagi jika semua rasa cinta itu aku dahulukan buat yang belum halal?

Sahabat,
Kita belum lagi terlambat.
Post ini aku tak tujukan kepada sesiapa.
Aku cuma rasakan aku layak memberi peringatan.
Kerana apa?

Kerana aku rasakan terlalu banyak status2 di facebook dari kita semua ditujukan buat yang bukan halal.

Boleh berkasih. Ya boleh.
Berkasih kerana Allah swt.

Nak tahu macam mana pasangan tu terbaik utk kita?
Tengok macam mana dia tawarkan cintanya.

Mengajak kita bercouple atau bernikah?

Jawapan kepada semua situasi tadi, kita sahaja yang tahu. Simpan. Muhasabah diri. Belajar cintakan Ilahi. Jangan terlalu cintakan yang tidak kekal kerana takut kita kecewa nanti.

Jika rasa diri masih muda,
Kejar ilmu Allah dulu. 
Masih banyak yang kita belum tahu.

Jika sudah mampu, carilah pasangan hidup yang berpegang kepada agama Allah. InsyaAllah, bahagia dunia, bahagia akhirat.


No comments:

Post a Comment