Aku, dia dan mereka.

Saturday, September 27, 2014

Niqabis Story ^^,


Tersenyum sendirian apabila teringatkan satu peristiwa sewaktu makan malam bersama keluarga di sebuah kedai makan di Wakaf Che Yeh. Ada salah seorang pekerja kedai makan disitu begitu khusyu' melihat cara saya makan. Sehinggakan usai melaksanakan kerjanya, dia lantas menarik salah sebuah kerusi dan duduk berhadapan meja kami semata-mata untuk menyaksikan cara saya makan. Hihi.. malu pun ada rasanya apabila dilihat sebegitu rupa. Seawalnya saya tidak perasan sehinggalah adik saya memberitahu saya "tengok dia tu dari tadi tengok kak ngah, bila kak ngah makan dia gelak."
Saya turut tergelak di sebalik cebisan kain kecil itu.
Acap kali diajukan soalan oleh sahabat-sahabat, baik di alam nyata mahupun di alam maya bagaimana cara saya makan di hadapan orang ramai dengan pakaian sebegini?
Jawapan saya. "Makan macam orang ramai makan, ikut mulut.  "
Pernah satu ketika dalam satu program, sedang waktu rehat makan petang, mungkin kelihatan saya khusyu' menyentuh skrin telefon, tiba-tiba ada seorang sahabat datang menyapa.
"Syu tak makan?"
Saya pun lantas mengeluarkan tangan disebalik niqab yang memegang separuh karipap. Separuhnya lagi selamat dikunyah dan ditelan. Hampir semua yang ada disitu tergelak.
"Laaa tengah makan ke? Nampak khusyu' sangat dengan telefon."
Benar, seawal memakai niqab, sememangnya agak sukar untuk saya makan dengan secebis kain di wajah. Apa yang saya lakukan, cari tempat yang tersorok dari pandangan ramai, selak sedikit niqab dan makan. Kadang-kadang ada sahabat yang prihatin sudi menjadi penghadang sewaktu saya makan. Mereka sangat memahami.
Alah bisa, tegal biasa. Lama kelamaan rasa kekok itu semakin hilang dan saya dengan senang boleh makan dengan selesa beserta kain diwajah tanpa mengotorkan kain niqab mahupun menumpahkan makanan.
Namun apa yang ingin saya perkatakan, buat niqabis, ikutilah mana yang menjadi keselesaan buat kamu, mengikut apa yang di'itiqadkan oleh kamu. Buat yang bukan niqabis, janganlah kamu terlalu arif menjadi juri pada seseorang niqabis tatkala ada saat mereka menanggalkan 'si kecil itu'. Adalah sebabnya.
Bersangka baik itu lebih baik.
Allah Maha Tahu ^^,


No comments:

Post a Comment