Aku, dia dan mereka.

Wednesday, June 6, 2012

TerimaKasih Headboy!!


Terasa hari ini ingin bercerita…setelah sekian lama sepi tanpa irama,pudar tanpa warna,suram tanpa rasa,terasa ingin mencorakkan ruangan siber kali ini dengan kisah pengalaman dari hati..Kisah benar yang begitu banyak mengubah kehidupan ana..Kisah yang mengubah dari mazmumah kepada hasanah,yang mengubah hampir seluruh kehidupan ana..Berlaku lebih 8 tahun dulu,tapi masih segar tanpa layu,mekar membunga bersama denyutan nadi ini..Sungguh ia memberi jutaan ibrah buat ana..Terima kasih pada “kamu”…

Alkisahnya..sewaktu ana sekolah rendah dahulu..Sekolah Kebangsaan Machang (1)…yang letaknya dipusat bandar… Ana seperti kanak-kanak riang yang lain,belajar mengira membaca mengeja, bermain, berkejaran  bersama kawan-kawan..nakal itu sudah menjadi adat..Lucu pulak rasanya bila mengingatkan masa lalu,ana dulu agak kasar, berkawannya lebih dengan kawan lelaki,rasannya kawan perempuan tidak sehati dan seragam untuk dibuat kawan..Dan mangsanya,headboy menjadi teman rapat ana… Dia sangat baik pada ana,budak pandai,baik dan menjadi kesangan guru-guru.. Tidak kurang juga diminati para pelajar .. Rasa sungguh bertuah juga,headboy memilih diri ini yang tidak seberapa menjadi kawan yang sekaki dengannya. Dialah yang sentiasa membela andai ada yang membuli,sentiasa menegur kalau ada yang salah dan tidak kena,tidak kurang sentiasa mengajar ana dalam pelajaran yang dimaklumi diri ini memang sangat lemah dalam bab belajar-belajar ini,dan almaklumlah headboy yang baik dan bertanggungjawab maka berbakti lah dia,hehe.. Sampai ada yang paling ana ingat pernah sebijik buku nota English-Grammar ana dibuatnya hanya dek kerana sedikit kesalahan yang ana buat,diperbetul dan dirangka formula-formula menjadi sebuah buku nota yang agak lengkap sesuai untuk silibus kami ketika itu. Baik punya kawan.. Ku kenang sampai ke hari ini..

Tapi hakikatnya dalam baik kami,sentiasa juga tidak sehaluan,berbalah pendapat dan tidak kena sampai membawa perselisihan..Maklum sajlah ana ni  sensitif yang amat masa tu,mudah terasa,kok kalau ditegur sikit,mulalah masam mencuka berajuk sampai ke petang..Alahai cerita zaman kanak-kanak.tersenyum sendiri.

6 tahun di sekolah itu,mencipta pelbagai kenangan,berbagai pengalaman,pahit manis,suka dan duka. Kemuncaknya bernoktahkan peperiksaan yang sama-sama kami hadapi,Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) . Maka segala bebanan,kerahan fikiran lapang seketika. Seusainya peperiksaan hari berlalu seperti biasa namun aktivitinya sedikit berlainan. Bukan lagi sepenuhnya dalam kelas,menelaah pelajaran,berhempas pulas dengan matapelajaran-matapelajaran yang meragut ketidaksenangan jiwa(hehe),namun aktivitinya lebih bebas,bersukan,bermain,bergembira menghabuskan sisa-sisawaktu bersama kawan-kawan,yalah habisnya sesi itu makanya bertebaranlah kami keseluruh pelosok Malaysia ke alam sekolah menengah,seterusnya ke seluruh atmosfera dunia menyambung permusafiran mencari ilmu bekalan dunia dan akhirat.

Yang lelaki menjadi hero di padang bola sepak,sedangkan yang perempuan jaguh di gelangang bola jaring yang tidak jauh kedudukannya dari padang bola.Tatkala itulah,sedang pelajar-pelajar lelaki lincah membelah padang berkejaran menendang sebiji bola,ana dan beberapa rakan yang lain sedang mengatur setting utk permainan kami,secara tidak sengaja terpandang si headboy dan rakan-rakannya di padang bola,yang paling membuatkan ana panas dan terkejut ketika itu mereka semua bermain tanpa berbaju,hanya berseluar panjang.Entah mengapa mulut ini ringan saja membebel pada rakan-rakan di sebelah,mengomel rasa tidak puas hati,ingat-ingat lupa antara ayat-ayat yang ana lontarkan “esh,tak tau malu sungguh main tak berbaju,mentang-mentang dah habis exam,yang tak tahannya si headboy(masa tu sebut nama lh) pun ikut skaki,aku ingatkn baik sgt,huh.” Ana pun tak tahu,nafsu apa yang merasuk sampai teremosi smpai begitu sekali,sedangkan kalu fikir pada akal waras ,bukannya salah pn..Ya,mungkin saja jg pandangan budak-budak ketika itu,apalah sangat.

Namun,kejelikan tentang peristiwa itu bukan berakhir di situ,setelah waktu dipadang tamat,semua dikehendaki naik ke kelas.Kami yang masing-masing masih berbaju sukan berderetan masuk ke kelas.Sejurus tiba di meja belajar ana,yang mana agak berdekatan dgn meja headboy,maka ketika itulah juga headboy melangkah masuk ke pintu kelas menuju ke meja. Api ketidakpuashatian masih menyala-nyala dalam diri ana,belum senpat headboy sampai di tempatnya,terus ana menghentamnya dengan kata-kata,melepaskan geram. “Ei,gelilah aku tgk korang kt padang td,maen bola tak pkai baju,ko pun headboy(sebut nama) pun join skali,tak mnyangka lnsung aku,mentang-mentang exam dh habis,suka-suki..macam badan comel sgt,tak malu betul.” Fuh,lega rasanya disaat tu,meletuskan segala yang membuku di dada. Nah,rasakan! Haha

Ingatkan hujan biasa dimalam hari,rupanya kilat sebelum dinahari(ape merepek ni,aiyya) .Ana ingatkan si headboy kan bertafakur menginsafi diri,rupanya dengan wajah ketenangan dicalit sedikit emosi dia membalas tajam bebelan ana,sangat perit! “Amboi,semedang kata aku tak malu,geli orang tak berbaju.Wei,aku tak berbaju,bukannya tayang aurat pun.Ko tu pakai baju legan pendek,tangan tu aurat la,berdosa tahu duk bukak camtu..Tgk diri sdiri dulu blm mngata org,ko patut lg malu tunjuk aurat,aku main tak pakai baju pun tak dek mende pun,bukan berdosa pun”

Lantas mata ana terus menuju pada baju yang ana pakai,betullah ketika itu ana memakai t-shirt lengan pendek,abah baru beli dari Penang(whaha,ingt lg) ,asalnya rasa bangga nk tayang baju baru,terus terbantut. Telinga berdesing,merah padam muka ana ketika itu,menahan malu,nak menegur org sebaliknya diri sendiri tertegur,dan panahannya sangat-sangat bisa.Dan ana,kelu tak terkata.Lantas,dalam keadaan masih belum belum berfikir rasional,dengan perasaan marah terus menerkam uniform sekolah yang tersangkut di bangku lantas ke tandas menyalin pakaian,pakaian yang lebih sempurna. Sempat juga ana menangis di dalam tandas,terasa dimalukan oleh headboy didepan rakan-rakan lain.Sampai hati kamu headboy,takkan aku maafkan.Dan bertekad juga dihati ana ketika itu,takkan lagi dimalukan oleh headboy!Titik! Merajuk sampai kepetang….

Maka,bermulalah sebuah perubahan..sebuah penghijrahan.

(Allah nak datangkan hidayah memang dalam pelbagai cara,dan ternyata Dia datangkan hidayah pada ana dengan cara yang sangat membuatkan ana tidak lupa,bila dah besar ni,rasa macam nak gelak pulak,memang memalukan,tapi itulah hikmah.Wasilahnya dari seorang headboy,dengan sepotong ayat yang terasa menjengkelkan jika dinilai dengan emosi dan tidak rasional,namun itulah ayat yang mengubah diri ini.Mengubah menjadi yang lebih baik) 

gambar xde motif *-*

lg gmbaq xde motif..kui3

*Cerita yang memeng tak best,sebab tujuan hanya nk mengekspresikan keterimaksihan pd insan yg mengubah diri ini.TERIMA KASIH HEADBOY!!    
*mood teringat sahabat2 sekolah rendah,lama kot tak jumpe kn,bile nk reunion?agknye sume dh kawen branak pinak bru ade gather bsar-besaran ni,hee..mg kalian sntiasa sehat..kudoa kejayaan kalian dunia akhirat..6A1 always in memory @_@
*sedeh kot,cari2 gmbar2 kenangan kite dulu,sumenya hilang ntah kemana,hmm dimana ya..xpalah asal memori bersama kalian ttp perpahat dihati


1 comment:

  1. =) mengharapkan hidayah dr yang Esa. moga kita mendapat pengakhiran yang baik. amin

    ReplyDelete