Aku, dia dan mereka.

Saturday, February 4, 2012

Ku Rindukan Kegemilangan Ummah

Bismillahiirrahmanirrahim,
Hanya namaMu ya Allah,ku agungkan selagi kekal nyawa bersemadi dengan jasad milikMu ini.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..
Allahummasolli a'la Muhammad..
Salam 12 Rabiul Awal buat musafir-musafir blog "Soul of Syahidah".. Tarikh yang cukup indah bermakna,melakarkan seribu satu erti buat sejarah ummat Islam..Tarikh inilah,tarikh sebuah kelahiran,kelahiran sebuah cahaya,cahaya yang menerangi kegelapan,kegelapan yang suatu ketika dulu pernah menenggelamkan dunia .Hadirnya sang cahaya ini buat ummah yang sentiasa dirindui dan dicintai,kekasih yang Agung,Muhammad ya Rasulillah,Allahummasholli a'la saidina wahabibina Muhammad,shollu a'laih..


Kalian pembaca yang disayangi kerana Allah,
tiada ungkapan yang mampu ana lafazkan buat ketika ini, melainkan kata2 tahmid,takbir dan tahlil padaNya yang Esa,Allahu Akbar,Alhamdulillah Lailahaillah..Kesyukuran yang layak hanya padaNya dipatrikan di ruangan tinta ini kerana diberi nusrah olehNya,ruangan sedetik masa untuk mengotakan janji yang hampir sebulan lalu telan ana ungkapkan. MasyaAllah,dalam sedar sebenarnya agak lama ana membiarkan laman ini bersawang tanpa qalam buat tatapan pemusafir yang dihargai

Kalau ada yang masih ingat,entry terakhir ana sebelum ini,pernah menyatakan janji untuk menceritakan pengalaman menyertai XPDC dakwah tahun baru di Dataran Merdeka.(serba salah untuk mengepost entry lain selagi mana janji tidak dikotakan) .Hmm,rasanya agak lapuk untuk ana ceritakan ,maka rasanya lebih elok ana mengolah peristiwa tersebut melalui sebuah sajak,luahan dari hati mengungkapkan rasa dan perasaan...(diilhamkan seusai pulang dari xpdc tersebut tapi hanya sekarang diberi ruang untuk dikongsikan)


Atma ini berbisik dan mengalunkan irama...

Aku lahir atas dunia dengan izinMu,
Lahirku disaat Rasul dan sahabat telah tiada,
Para tabi' dan tabi'in yang telah meninggalkanku.
Zamanku adalah zaman pemerintahan islam yang berkuasa,
dan aku..
terbit ditengah masyarakat islam,
Namun Islam itu seqadar nama
tiada lagi dalam hati dan hidup mereka.

Namun aku bersyukur,
kerana masih ada lagi yang mahu melihat,
Islam bersinar semula..

Aku kuatkan azam untuk menyertai mereka,
Cuba sedaya upaya menggerakkan generasiku yang telah lumpuh ini,
Generasi seusiaku yang sakit,
Alpa dengan hiburan yang mengasyikkn,leka memuaskan nafsu,
sibuk dengan cinta yang penuh noda..

Aku takut aku lemah untuk membimbing mereka,
kerna aku juga tak sempurna.
Namun aku sedar bahawa tugas besar ini adalah wajib,
dan tidak memerlukan insan yang sempurna,
kerana tiada manusia yang terlepas dari dosa..

Dan..tugasku adalah berusaha,
gagal jatuh,dicela tidak diterima,itu perkara biasa.
Aku terus berdoa,agar ditetapkan hati,
bukan nilaian harta yang aku cari,
bukan juga kerana nama ingin dikenal sebagai insan yang baik dan mulia.
Cukuplah RedhaMu sebagai harga..

Ya Ilahi..
bantulah hambaMu ini,
sedarkanlah semula generasiku ya Rabbi,
bangunkanlah semula ummat ini,
Aku yakin Islam pasti kembali,
dan aku..
takkan berhenti...


"Katakanlah inilah jalanku,aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan yakin,MAha Suci Allah dan aku tidak termasuk dorang-orang yang musyrik"
(Surah Yusuf :108)






No comments:

Post a Comment