Aku, dia dan mereka.

Tuesday, November 29, 2011

Baitul Muslim wa Baitul Dakwah

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum w.b.t.

Sahabat-sahabat blogger pencinta ilmu,mujahid mujahidah perindu syahid fillah,moga dalam redha dan kasihNya selalu,insyaAllah..

Subhanallah,Maha Suci Allah hampir dua minggu sudah blog "Soul of Syahidah" menyepi tanpa tinta dan qalam tatapan sahabat-sahabat sekalian..bukan disengajakan tetapi dek kerana masa disibukkan dengan kewajipan-kewajipan lain yang menunggu untuk dilaksanakan, kerja-kerja yang tiada penghujungnya, kerja-kerja yg terpaksa diaulakan.
Alhamdulillah syukur padaNya kerana masa2 yang disibukkan adalah demi gerak kerja Islam, bak kata Asy-Syahid al-Imam Hassan Al-Banna "al-wajibat aktharu minal auqot" kewajipan melebihi masa yang ada. Itulah sunnah kehidupan sang khalifah,dai'eyah dan ibdatullah yang berbaiah menyabatkan diri dijalanNya.


Dan Alhamdulilah,Allah memberikan sedikit ruang dan kesempatan untuk ana luangkan sedikit nafas ketika ini mencoretkan sedikit pengalaman sepanjang permusafiran hidup di dunia pinjaman al-Khaliq. Hampir dua minggu sudah semester baru pengajian ana di kampus Universiti Malaya ini bermula kembali. Berbekalkan semangat baru moga-moga semester akhir ini dapat dikhatamkan dengan jayanya,insyaAllah.


Berbalik kepada tajuk entry,kenapa baitul muslim? ada apa dengan baitul dakwah?
Almaklumlah, menjengahnya musim cuti persekolahan sebegini, banyak sekali jemputan walimah disini sana dan ana jugak tidak ketinggalan,mendapat jemputan walimah daripada para sahabat..alhamdulillah,mereka telah menyempurnakan separuh dari kesempunaan agama..Dan ana juga secara peribadi terpanggil untuk menulis tentang topik yang digemari ramai ini (hmmm)..


Alhamdulillah tiga hari lepas ana bersama beberapa sahabat pmium mengikut perancangan sempat mengunjungi walimah insan yang sangat ana kagumi, antara aktivis dakwah universiti Malaya dan insan ini sudah ana mengangapnya sebagai kakak ana sendiri dengan pasangannya merangkap murabbi ana,pasangan cinta kak Im dan ustaz Ali Hanafiah. Subhanallah, tanggal 25 November 2011 sebuah baitul muslim ini didirikan. Terlebih dahulu,biarlah gambar yang berbicara........


Menunggu ketibaan pengantin lelaki..jeng3 =) ..(mnyebok ja)


Pasangan cinta Ustaz Ali Hanafiah dan K.Im


Indahnya Baitul Muslim..heehe

bersama pengantin..ambik berkat =)

Satu lagi baitul muslim turut dimetrai oleh pasangan bahagia Ust.Safwan (merangkap presiden pmium) dengan pasangannya kak Masturah (merangkap mpmum) pada 11/11/11..malangnya ana tak dapat menghadirkan diri menyertai walimah tersebut kerana sedang bercuti semester ketika itu.
Tahniah Ust.Safwan dan kak.Masturah..moga dengan mahligai yang terbina lebih menguatkan kalian meneruskan agenda dakwah.

Lagi baitul muslim..K.Aida dan suaminya pada 23/11/2011..maaf jgk k.aida tak dapat hadiri walimah,tak berkesempatan kerana dah berada di kota KL waktu itu..A'la kulli hal moga masjid yang dibina berkekalan hingga ke syurga. 
ehem k.aida..mnarik skali kisah cinta anda..hehe...sweett

Dan sepasang lg pasangan baitul muslim yang masih fresh,tanggal 27/11/2011 juga tak dapat untuk ana menghadirkan diri kerana menjawab walimah k.im dan ust.ali di kedah..Sahabat baik ana Nur Idayu Nordin dan Alias Salleh..Subhanallah,tub2 dah kawen ye sahabat..moga-moga istana yang terbina berkekalan dan mendapat redha serta rahmat ilahi. Tabahlah mengharungi kehidupan yang mendatang..Uhibbuki lillah ukhti,maaf tak dapat hadir walimah.
Barakallahulakuma wajama'a bainakuma fi khoir

ehh,sorang ja?hehe

Seronoknya ya tengok  masing-masing dengan pasangan..A'la kulli hal nya sedikit ingin dikongsikan tentag baitul muslim..Hakikat sebenar, Baitul Muslim bukanlah sekadar itu, bahkan lebih dari itu. Baitul Muslim merupakan tangga kedua selepas individu Muslim. Selepas Baitul Muslim, barulah mujtama' Muslim, daulah Islamiyyah, khilafah Islamiyyah, dan akhirnya membentuk istazi'atul 'alam.
Jika Baitul Muslim itu sekadar membincangkan perkara-perkara yang sedemikian, mustahillah untuk membentuk mujtama' Muslim yang diimpikan. Hatta, semakin lambat pula istazi'atul alam itu terbentuk.Baitul Muslim itu sendiri membawa maksud, rumah orang Islam. Orang Islam yang bagaimana? Orang Islam yang mengamalkan dan mempraktikkan Islam dalam kehidupan serta menjadikan Islam sebagai pakaian rasmi untuk rohani dan jasmani.
Baitul Muslim jugalah yang akan melahirkan lebih ramai lagi para pendakwah dan mujahid-mujahid Islam. Baitul Muslim adalah peringkat penting dalam usaha untuk kembali melihat Islam tertegak sebagai sistem yang memerintah dunia.
Baitul Muslim adalah satu konsep untuk kita nampak keperluan wujudnya keluarga yang diredhai Allah, keperluan mencari isteri atau suami yang diredhai Allah, keperluan mentarbiyah anak agar membesar dalam keredhaan Allah, seterusnya menjadikan keluarga kita keluarga contoh kepada masyarakat, juga bersama-sama redha Allah. Inilah Baitul Muslim, ke arah mardhatillah.


Jangan fikir apabila kita sebut tentang Baitul Muslim ni, maknanya sudah menggatal sangat nak kahwin, Baitul Muslim bermula dengan diri sendiri.
Itulah signifikan Baitul Muslim berada di tangga kedua selepas membentuk individu Muslim. Sebatikan diri kita dengan kehidupan Islam terlebih dahulu. Disiplin, akhlak mulia, kebersihan, kecekapan, menuntut ilmu, bertanggungjawab, tarbiyyah diri. Islahkan diri, tingkatkan kualiti supaya kelak, mudah memacu keluarga yang mawaddah dan rahmahnya abadi. Suami dan isteri saling melengkapi, menjadi murabbi dalam keluarga.
Baitul Muslim, bermula dengan diri sendiri. Baitul Muslim ialah konsep untuk membina ummah berkualiti. Seriuslah dalam mempersiapkan diri, bersungguhlah dalam menggerakkan peribadi. Bermula dari hari dan saat ini.


Wallahu taala a'lam..


Sedikit iklan,novel tarbiah terbaru "Musafir Perindu" karya pengantin baru(hehe) ukhti K.Im dengan nama penanya Annur Iman..keluaran alaf 21..jangan ketinggalan memilikinya,dengan harga berpatutan RM20 lbh kurang..dah bace skit,besttt

2 comments:

  1. subhanaLLah... ma ana biko'ir..ahzunu bi maza katabti... ya Allah, la' ariftu maza faaltu... Allahuakbar!!

    ReplyDelete